Punktacja pomocnicza – lepsza przewidywalność posunięć przeciwnika
Od dłuższego czasu toczą się dyskusje na temat dużej ilości remisów w szachach korespondencyjnych oraz sposobom zaradzenia tej sytuacji. Aby nie zmieniać zasad gry w szachy, w głównej mierze koncetrują się one w obszarze punktacji pomocniczej w razie równej ilości punktów w tabeli turniejowej.
Jedną z takich propozycji przedstawił arcymistrz Marjan Šemrl, mistrz świata oraz delegat Słowenii do ICCF, jeszcze na poprzednim kongresie ICCF w Amsterdamie (Holandia). Wspominał o niej już dużo wcześniej, ale dopiero wtedy przybrała ona formalną postać propozycji kongresowej (2023-021 Optional First Tiebreak Rule).
Propozycja sprowadza się do tego, że lepszą punktację pomocniczą będzie posiadał zawodnik, który lepiej będzie przewidywał posunięcia przeciwnika.
Po długiej i burzliwej dyskusji na ten temat wycofał on propozycję, aby ją dopracować i przeprowadzić testy. Został on jednocześnie wyznaczony na przewodniczącego grupy roboczej ICCF, która miała się zająć przygotowaniem bardziej kompleksowej propozycji na kongres w 2024 roku.
Zorganizowano turniej testowy Prediction Move Test Tournament, który wystartował w dniu 25.09.2023 z udziałem 6 zawodników z różnych krajów. Wyniki turnieju testowego na dzień 21.08.2024 są przedstawione poniżej. Toczy się już tylko 1 partia.
Pierwszy obraz poniżej pochodzi z serwera ICCF, na którym jeszcze nie zaimplementowano tej punktacji pomocniczej i nie jest uwidoczniona w tabeli turniejowej.
Drugi obraz pochodzi z serwera SchemingMind, na którym zaimplementowano tą punktację pomocniczą (kolumna PS), ale jej aktualizacja odbywa się co jakiś czas.
Prace grupy roboczej ICCF, zaowocowały nową ulepszoną propozycją kongresową (2024-045 Predicton Criterion as Optional First Tiebreak Rule), a Marjan osobiście przedstawił delegatom podczas kongresu sprawozdanie z wyników prac grupy, której również byłem członkiem.
Kongres zaakceptował propozycję opcjonalnej punktacji pomocniczej w postaci lepszej przewidywalności posunięć przeciwnika większością głosów.
Przewiduje się więcej turniejów testowych, być może z udziałem naszych zawodników, gdyż wstępnie rozmawiałem w tej sprawie z Marjanem.
Punktacja pomocnicza – współczynnik ruchliwości (r-mobility)
Ubocznym efektem prac tej grupy było przetestowanie punktacji pomocniczej jakim jest współczynnik ruchliwości (stosowany w turniejach TCEC).
Poświęciłem na to dość dużo czasu, nawiązałem kontakt z TCEC oraz twórcą tej punktacji, aby wyjaśnić pewne niejasności. Uzyskałem zgodę TCEC na wykorzystanie tej punktacji przez ICCF.
Austin Lockwood opracował i zaimplementował tą punktację pomocniczą na swoim serwerze SchemingMind oraz wspólnie przeprowadziliśmy osobny turniej testowy. Niestety oczekiwania nie sprawdziły się. Być może w przyszłości zostaną podjęte dalsze prace nad tym rozwiązaniem.
Wyniki prac zostały zamieszczone w sprawozdaniu Giorgio Ruggeri Laderchi (ITA), przewodniczącego Komisji ds Innych Turniejów (ICCF Non-Title Tournaments Commissioner – NTTC), którego część została zamieszczona poniżej.
===
Test R-Mobility
Test R-Mobility tournament was arranged by Austin Lockwood & Mariusz Wojnar in response to a significant increase in the percentage of draws within the WG under the leadership of world champion Marjan Šemrl.
The tournament was conducted on the SchemingMind server (https://www.schemingmind.com) with the participation of 3 players in the period of 13.11.2023-03.03.2024. See cross table below.
One point was awarded for each win, half a point for a draw.
In the event of an equal score, the higher RM (r-mobility) tie-break prevailed.
R-mobility aka reset-mobility is generalization of mate and stalemate: force opponent to have as few legal moves as possible. R-mobility allows to convert advantage in drawn games into favourable tiebreaks. Only last record since previous pawn and/or capture move counts.
The goal of r-mobility is to achieve a position after the last pawn move or capture where your opponent has as few legal moves available as possible. Not being in check is counted as an additional 0.5 move. Pawn/capture move resets goals achieved so far and only positions after it are considered.
When fewer legal moves are available, this results in a worse scoring.
More details about r-mobility can be seen here.
Although initially the idea seemed very interesting, simple and promising, in my opinion it did not work. It creates many technical problems, and it would also be necessary to provide for counting points in unique positions.
===
========