Regulamin KSzK nr 3
PRZEPISY GRY
w indywidualnych i drużynowych turniejach
korespondencyjnych
W turniejach krajowych obowiązują poniżej
przedstawione przepisy gry oparte na przepisach gry ICCF rozgrywanych za
pośrednictwem
§ poczty (część A) lub
§ serwera (część B).
Będą one
systematycznie aktualizowane wraz z zachodzącymi zmianami zatwierdzanymi przez
ICCF.
A |
Przepisy gry POCZTA (oraz wytyczne -
kursywą) |
|
|
1) |
Gra i nadzór |
a. |
Partie powinny być rozgrywane zgodnie ze stosownymi „Przepisami Gry FIDE”
[z wyjątkiem artykułów, które zostały specjalnie zmodyfikowane dla gry
korespondencyjnej w niniejszym regulaminie lub innych przepisach]. Przepisy FIDE można znaleźć pod adresem: http://www.fide.com/fide/handbook.html?id=124&view=article . Najważniejszą różnicą jest to, że w razie wygranej na
podstawie uznanej przez ICCF bazy końcówek nie ma zastosowania zasada 50
posunięć bez bicia lub ruchu pionem. |
b. |
Za prowadzenie turnieju i przebieg partii jest odpowiedzialny wyznaczony
sędzia. Jeśli jakaś partia opóźnia zakończenie turnieju w
istotny sposób, sędzia jest uprawniony zażądać, aby partia ta była
kontynuowana za pośrednictwem transmisji elektronicznej (z reguły e-mailem;
za pośrednictwem faksu lub telegramu jedynie wtedy, gdy obaj zawodnicy wyrażą
na to zgodę). W przypadku, gdy zawodnik nie posiada poczty
elektronicznej (adresu e-mail), żąda się od niego znalezienia mieszkańca w
tym samym kraju, który będzie działał jako pośrednik. Zawodnik, który nie zastosuje się do tego żądania przegrywa
partię walkowerem. |
c. |
[Drużynowe] Każda drużyna posiada kapitana, który w
imieniu zawodników utrzymuje stały kontakt z sędzią. [Drużynowe]: Zawodnicy powinni kontaktować
się z kapitanem drużyny zamiast sędzią chyba, że kapitan drużyny jest
nieosiągalny w czasie rozpatrywanej sytuacji. |
d. |
[Drużynowe] W przypadkach nieporozumień między
zawodnikami kapitanowie drużyn powinni próbować rozwiązać problem przed
wysłaniem sprawy do sędziego. |
2) |
Korespondencja |
a. |
Posunięcia powinny być kolejno numerowane i przesyłane |
b. |
[międzynarodową] notacją cyfrową (lub inną wzajemnie uzgodnioną), Zawodnicy mogą używać dwóch (lub więcej) różnych
notacji, np. cyfrowej [ICCF] i algebraicznej, o ile wyraźnie uzgodnili ją na
początku partii. |
c. |
na kartkach pocztowych (lub w listach) |
d. |
zawierających nazwisko, adres i podpis nadawcy oraz |
e. |
prawidłowe powtórzenie ostatniego posunięcia przeciwnika wraz z
potwierdzeniem daty stempla pocztowego odpowiedzi przeciwnika. Jeśli w partii daty, czas namysłu [na posunięcie] oraz
czas łączny [na partię] zużyty przez zawodnika są potwierdzone na kartce (w
liście lub e-mailu), nie mogą one być później zmienione ani przez zawodnika
ani przez sędziego chyba, że przeciwnik udowodni zawodnikowi wprowadzenie w
błąd. |
f. |
Nadawca powinien również podać |
g. |
datę doręczenia ostatniego posunięcia przeciwnika i Liczenie czasu rozpoczyna się, gdy posunięcie
przeciwnika jest udostępnione dla zawodnika. W przypadku zwykłej przesyłki ma
to miejsce, gdy kartka zostanie umieszczona w jego skrzynce pocztowej.
[Liczenie czasu] kończy się, gdy wyśle on swoją odpowiedź. |
h. |
przewidywaną datę wysłania odpowiedzi. |
i. |
Brak tych dat, zmusza z kolei odbiorcę do ich określenia w sposób
uzasadniony i powiadomienia przeciwnika przy wysyłaniu odpowiedzi. |
j. |
Jeśli przewidywana data wysłania posunięcia nie jest zgodna z datą
stempla pocztowego, to powinna być skorygowana przez odbiorcę i podana
przeciwnikowi do wiadomości przy wysyłaniu odpowiedzi. Gdy stempel pocztowy jest nieczytelny lub go nie ma,
należy przyjąć przypuszczalną datę stempla pocztowego. |
k. |
Czas namysłu na posunięcie (zobacz pkt. 6d) oraz czas łączny na partię
powinny być również odnotowane. Wymagane jest podawanie czasu namysłu [na posunięcie]
oraz czasu łącznego [na partię] zużytego przez obu zawodników. |
l. |
Jeśli zawodnicy znajdują się na różnych kontynentach to posunięcia w
partii należy przesyłać pocztą lotniczą priorytetową (ekspresową). Komunikat
turniejowy może wymagać tego samego w stosunku do pozostałych partii. |
m. |
Za obopólną zgodą można wysyłać posunięcia pocztą elektroniczną lub
faksem, przy jednoczesnym przestrzeganiu niniejszych przepisów. Nie ma obowiązku kończenia partii za pośrednictwem
poczty elektronicznej lub faksu, jeśli zawodnik zdecyduje się przerzucić [na
kartki]. Jeśli jest dobry powód do ponownego przerzucenia się na zwykłe
przesyłki pocztowe jest to dozwolone za zgodą sędziego. Odradza się
wielokrotne przerzucanie się pomiędzy pocztą elektroniczną, faksem i zwykłą
przesyłką pocztową. W szczególności tempo gry pozostaje 10/30 i nie zmienia
się na 10/60 lub inne chyba, że obaj zawodnicy i sędzia uzgodnią inne tempo
gry zgodnie z punktem 6a [Przepisów gry]. We wszystkich partiach dozwolone jest jedno
przekroczenie czasu bez względu na to jakie tempo gry zostanie uzgodnione. |
3) |
Brak odpowiedzi |
a. |
W przypadku nie otrzymania odpowiedzi na posunięcie w ciągu 16 dni plus
średni czas przebiegu korespondencji w obie strony, posunięcie oraz wszystkie
dane należy przeciwnikowi wysłać ponownie, z kopią do wiadomości sędziego.
Odpowiadając na takie ponaglenie należy również poinformować kopią sędziego. Niedopełnienie tego może spowodować nałożenie kary.
Konieczne jest odczekanie 16 dni plus średni czas przebiegu korespondencji,
aby posunięcie dotarło do przeciwnika i z powrotem. Jeśli zawodnik zamierza
zastanawiać się nad posunięciem więcej niż 14 dni, powinien powiadomić o tym
przeciwnika, aby uniknąć niepotrzebnych monitów. Dni urlopu nie wlicza się do
czasu, po którym należy wysłać monit. Należy unikać zbyt wczesnego
monitowania. |
a. |
[Drużynowe]: W przypadku nie otrzymania odpowiedzi na
posunięcie w ciągu 16 dni plus średni czas przebiegu korespondencji w obie
strony, posunięcie oraz wszystkie dane należy przeciwnikowi wysłać ponownie,
z kopią do wiadomości sędziego (za pośrednictwem kapitana drużyny).
Odpowiadając na takie ponaglenie należy również poinformować kopią sędziego
(za pośrednictwem kapitana drużyny). |
b. |
Partie, w których przez 4 miesiące nie zostało wykonane żadne posunięcie,
mogą być uznane za przegrane dla zawodnika, który nie powiadomił sędziego o
opóźnieniu. Partie MOGĄ być uznane za przegrane, jeśli w ciągu 4
miesięcy nie wykonano posunięcia chyba, że sędzia został poinformowany o
zwłoce. Nie oznacza to jednak, że partie są automatycznie zaliczane jako
przegrane po 4 miesiącach bez wykonania posunięcia, jest rzeczą sędziego
określić przyczynę zwłoki i wydać stosowne orzeczenie. Należy zwrócić uwagę,
że partia może być orzeczona jako przegrana przez zawodnika, który milczał
ponad 4 miesiące, pomimo że ma wystarczający zapas czasu, aby nie przekroczyć
czasu namysłu. Sędzia zazwyczaj odnotowuje przegraną zawodnika, który
milczał przez 4 miesiące (nie licząc urlopów) a który nie powiadomił sędziego
i przeciwnika o zwłoce. |
b. |
[Drużynowe]: Partie, w których przez 4 miesiące nie
zostało wykonane żadne posunięcie, mogą być uznane za przegrane dla
zawodnika, którego kapitan drużyny nie powiadomił sędziego oraz kapitana
drużyny przeciwnej o opóźnieniu. [Drużynowe]: Sędzia zazwyczaj odnotowuje
przegraną zawodnika, który milczał przez 4 miesiące (nie licząc urlopów) a
którego kapitan drużyny nie powiadomił sędziego i kapitana drużyny przeciwnej
o zwłoce. |
4) |
Posunięcia i proponowane warianty |
a. |
W żaden sposób nie można cofnąć wysłanego prawidłowego posunięcia – błędy
popełnione w zapisie obowiązują, o ile zapisane posunięcia można wykonać. Jeśli zostały wysłane różne posunięcia, gdy wyraźnie
uzgodniono dwa rodzaje notacji, posunięcie należy traktować jako niejasne i
odesłać do nadawcy w celu wyjaśnienia. |
b. |
Dla ważności wysyłanego posunięcia, konieczne jest prawidłowe powtórzenie
ostatniego posunięcia przeciwnika. |
c. |
Nieczytelne, nieprawidłowe [lub dwuznaczne] posunięcia
powinny być odesłane do nadawcy z prośbą o niezwłoczną korektę, przy czym nie
obowiązuje zasada „dotknięta bierka idzie”. |
d. |
Wiadomość wysłaną bez własnego posunięcia traktuje się jak posunięcie
nieczytelne. |
e. |
Opuszczenie czy też dodanie graficznych znaków szachowych (jak: „szach”, „bicie”,
„bicie w przelocie”) jest bez znaczenia [i nie ma wpływu na ważność
posunięcia]. Na przykład, nie ma potrzeby sygnalizować szacha, ani
posunięcie nie może być uważane za nieprawidłowe jeśli szach nie jest
zaznaczony. |
f. |
Proponowane warianty obowiązują do chwili, w której odbiorca wykona
posunięcie różniące się od proponowanego. |
g. |
Każde przyjęte posunięcie proponowanego wariantu
powinno być prawidłowo powtórzone. |
h. |
Brak powtórzenia przyjętego wariantu jest traktowany jak posunięcie
nieczytelne. |
5) |
Zapisy partii, informacje i sprawozdawczość |
a. |
Cała korespondencja dotycząca gry, zapis partii i rejestr dat powinny być
przechowywane do końca turnieju i przesłane do sędziego na jego żądanie. Jeśli sędzia wyraźnie nie stwierdzi, że oryginalne dokumenty
muszą być wysłane, zaleca się wysłanie kopii. |
a. |
[Drużynowe]: Cała korespondencja dotycząca gry, zapis
partii i rejestr dat powinny być przechowywane do końca turnieju i przesłane
na żądanie do kapitana drużyny lub za jego pośrednictwem do sędziego. |
b. |
Jeśli zawodnik nie odpowie sędziemu na pytania w ciągu
14 dni plus średni czas przebiegu korespondencji w obie strony nie licząc
urlopów, może być uznany za takiego, który wycofał się z turnieju. |
b. |
[Drużynowe]: Jeśli zawodnik nie odpowie kapitanowi
drużyny (lub za jego pośrednictwem sędziemu) na pytania w ciągu 14 dni plus
średni czas przebiegu korespondencji w obie strony nie licząc urlopów, może
być uznany za takiego, który wycofał się z turnieju. Zobacz również pkt.9. |
c. |
Wszelkie zmiany stałego adresu lub adresu poczty elektronicznej powinny
być zgłaszane sędziemu i przeciwnikom. Nie jest konieczne informować sędziego o zmianie adresu
poczty elektronicznej, jeśli żadna partia nie jest rozgrywana za jej
pośrednictwem i zawodnik nie komunikuje się z sędzią w ten sposób. Jest to
jednak wysoce wskazane. |
c. |
[Drużynowe]: Wszelkie zmiany stałego adresu lub adresu
poczty elektronicznej powinny być zgłaszane przeciwnikom oraz kapitanowi
drużyny, który informuje o tym sędziego. [Drużynowe]: Nie jest konieczne informować
kapitana drużyny o zmianie adresu poczty elektronicznej, jeśli żadna partia
nie jest rozgrywana za jej pośrednictwem i zawodnik nie komunikuje się z
kapitanem drużyny w ten sposób. Jest to jednak wysoce wskazane. |
d. |
O każdej nieprawidłowości w grze, zaistniałej pomiędzy zawodnikami,
należy natychmiast powiadomić sędziego. Rozsądne jest rozwiązywanie drobnych sporów bez
angażowania sędziego. Z reguły, gdy wymiana korespondencji nie pozwala na
rozwiązanie problemu, jest to czas, kiedy należy zwrócić się do sędziego.
Poważniejsze spory muszą być niezwłocznie kierowane do sędziego. |
d. |
[Drużynowe] O każdej nieprawidłowości w grze,
zaistniałej pomiędzy zawodnikami, należy niezwłocznie powiadomić sędziego za
pośrednictwem kapitana drużyny. [Drużynowe]: Rozsądne jest rozwiązywanie
drobnych sporów bez angażowania kapitana drużyny. Z reguły, gdy wymiana
korespondencji nie pozwala na rozwiązanie problemu, jest to czas, kiedy
należy zwrócić się do kapitana drużyny. Poważniejsze spory muszą być
niezwłocznie kierowane do kapitana drużyny. |
6) |
Czas do namysłu i kary |
a. |
Każdemu zawodnikowi przysługuje 30 dni namysłu na każde 10 posunięć,
chyba że warunki turnieju określają inne tempo gry. Jeśli zgodnie z pkt.2m
partia jest rozgrywana pocztą elektroniczną, wzajemnie akceptowane i
uzgodnione z sędzią inne tempo gry może być zastosowane. Oznacza to, że nie można zużyć więcej niż 30 dni na
pierwsze 10 posunięć, 60 na pierwsze 20 posunięć itd. bez przekroczenia czasu
namysłu. |
a. |
[Drużynowe] Każdemu zawodnikowi przysługuje 30 dni
namysłu na każde 10 posunięć, chyba że warunki turnieju określają inne tempo
gry. Jeśli zgodnie z pkt.2m partia jest rozgrywana pocztą elektroniczną,
wzajemnie akceptowane i uzgodnione z sędzią (za pośrednictwem kapitanów drużyn)
inne tempo gry może być zastosowane. |
b. |
Dopuszcza się jednokrotne przekroczenie czasu. Na przykład, jeśli zawodnik zużywa 31 dni na pierwsze 9
posunięć, partia nie jest przegrana, ale liczenie czasu rozpoczyna się od
nowa stosując 30 dni do kolejnej kontroli czasu, która przypadnie po 19
posunięciach, 60 do drugiej kontroli czasu po 29 posunięciach itd. |
c. |
Czas zaoszczędzony przez zawodnika pozostaje do jego dyspozycji w dalszej
części partii. |
d. |
Czas zużyty na posunięcie jest liczony w dniach, jako
różnica pomiędzy datą doręczenia ostatniej kartki przeciwnika a datą stempla
pocztowego odpowiedzi. Jeśli zgodnie z pkt.2m partia jest rozgrywana pocztą
elektroniczną, dopuszcza się wzajemnie uzgodnioną interpretację „daty
otrzymania”, podlegającą akceptacji sędziego. |
d. |
[Drużynowe] Czas zużyty na posunięcie jest liczony w
dniach jako różnica pomiędzy datą doręczenia ostatniej kartki przeciwnika a
datą stempla pocztowego odpowiedzi. Jeśli zgodnie z pkt.2m partia jest
rozgrywana pocztą elektroniczną, dopuszcza się wzajemnie uzgodnioną
interpretację „daty otrzymania”, podlegającą akceptacji sędziego (uzyskaną za
pośrednictwem kapitanów drużyn). |
e. |
Jeśli zawodnik zużywa więcej niż 12 dni namysłu nad jednym posunięciem,
czas namysłu po 12 dniu liczy się podwójnie. Oznacza to, że zawodnikowi,
który zużył 15 dni kalendarzowych nalicza się 18 dni namysłu. Nie wpływa to
na podstawę ponaglenia (monitu) lub innych przepisów jak pkt.3b, który
dotyczy dni kalendarzowych (nie wliczając urlopu). Oczywiście ma to wpływ na
przekroczenie czasu. |
f. |
Czas przebiegu korespondencji nie jest wliczany. |
g. |
Posunięcia z przyjętego wariantu są wliczane odpowiadającemu do czasu
zużytego na pierwsze posunięcie z tego wariantu. Czas namysłu przyjętego wariantu liczy się od dnia doręczenia
propozycji do dnia wysłania odpowiedzi na ostatnie przyjęte posunięcie
przeciwnika. Na przykład, załóżmy, że po 9 posunięciach obaj
zawodnicy mają zużyte po 28 dni. Białe proponują wariant ze swoim 10
posunięciem. Załóżmy białe zużywają 3 dni na to, a czarne akceptują wariant i
zużywają 5 dni na swoje posunięcia w odpowiedzi na 11 ruch białych. Wówczas łączne czasy na te posunięcia w wariancie
zapisuje się jak w przykładzie: Rec.
Sent Total Move White Black Rec. Sent Total 22/09 23/09 01/28 09 4152 6857 23/09 23/09 00/28 24/09 27/09 03/31 10 6141 5878 00000000000000000 00000000000000000 11 3234 4534 28/09 03/10 05/33 W związku z tym, białe przekroczyły czas, gdyż ich czas
na posunięcia 10-11 jest dodawany do posunięcia 10, podczas gdy czarne NIE przekroczyły
czasu, gdyż cały czas na posunięcia 10-11 jest dodawany do posunięcia 11! |
h. |
Karę 5 dni czasu do namysłu dolicza się zawodnikowi, który wysyła
nieczytelne, nieprawidłowe lub dwuznaczne posunięcie albo nieprawidłowo
powtarza ostatnie posunięcie przeciwnika lub nie wysyła posunięcia pocztą
lotniczą, kiedy jest to wymagane. |
7) |
Przekroczenie czasu |
a. |
Reklamacja związana z przekroczeniem czasu powinna być wysłana sędziemu
najpóźniej wraz z odpowiedzią na 10-te, 20-te itd. posunięcie. Zaleca się reklamować przekroczenie czasu tak szybko
jak tylko ono wystąpi. Reklamacja powinna zawierać cały zapis partii razem z
datami otrzymania i wysłania posunięć dla obu zawodników. Nawet jeśli
zawodnik potwierdzi przekroczenie czasu w swojej korespondencji, w dalszym
ciągu istnieje konieczność powiadomienia sędziego, aby mogło to zostać
odnotowane. |
a. |
[Drużynowe] Reklamacja związana z przekroczeniem czasu
powinna być wysłana sędziemu (za pośrednictwem kapitana drużyny) najpóźniej
wraz z odpowiedzią na 10-te, 20-te itd. posunięcie. [Drużynowe]: Zaleca się reklamować
przekroczenie czasu tak szybko jak tylko ono wystąpi. Reklamacja powinna
zawierać cały zapis partii razem z datami otrzymania i wysłania posunięć dla
obu zawodników. Nawet jeśli zawodnik potwierdzi przekroczenie czasu w swojej
korespondencji, w dalszym ciągu istnieje konieczność powiadomienia sędziego
za pośrednictwem kapitana drużyny, aby mogło to zostać odnotowane. |
b. |
Jednocześnie o złożonej reklamacji należy poinformować przeciwnika. |
c. |
Protest należy wysłać sędziemu w ciągu 14 dni od daty
otrzymania informacji, w przeciwnym przypadku reklamacja zostanie uznana,
chyba że jest ona całkowicie bezpodstawna. |
c. |
[Drużynowe]: Protest należy wysłać do sędziego (za
pośrednictwem kapitana drużyny) w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji,
w przeciwnym przypadku reklamacja zostanie uznana, chyba że jest ona
całkowicie bezpodstawna. |
d. |
Sędzia informuje obu zawodników o podjętej decyzji. Partia powinna być kontynuowana, kiedy sędzia
rozpatruje reklamację i podejmuje decyzję. |
d. |
[Drużynowe]: Sędzia informuje obu kapitanów o podjętej
decyzji, a ich obowiązkiem jest bezzwłoczne przekazanie jej swoim zawodnikom. |
e. |
Jeśli sędzia utrzymuje w mocy reklamację, to czas do namysłu zawodnikowi,
który go przekroczył, liczy się od nowa od dnia otrzymania reklamacji. Oznacza to, że zawodnicy nie mogą wziąć dużej ilości
czasu namysłu nad posunięciem wiedząc, ze przekroczyli już czas. Druga
kontrola czasu rozpoczyna się jak tylko zawodnik zostanie poinformowany o
reklamacji (zobacz 7b). |
f. |
Zawodnik, który przekroczył czas do namysłu po raz drugi, przegrywa
partię. |
g. |
Jeśli sędzia oddali reklamację, uznając ją za bezpodstawną, może
postanowić, że kolejna reklamacja złożona przez tego zawodnika dotycząca tej
samej kontroli nie będzie przyjęta. |
8) |
Urlop |
a. |
Każdy zawodnik ma prawo do 45 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Zwykły urlop może być wzięty z jakiegokolwiek powodu i
w dowolnych częściach, tak aby nie przekroczyć 45 dni w dowolnym roku
kalendarzowym. Urlop liczy się łącznie z podanymi datami. To jest,
jeśli urlop zawodnika jest od 7/7 do 13/7 to zawodnik ten wziął 7 dni urlopu.
Czas namysłu nad posunięciem otrzymanym 6/7 i wysłanym 14/7 wynosi 1 dzień.
Także 1 dzień jest gdy posunięcie zostało otrzymane 6/7 a odpowiedź wysłana
13/7, natomiast dla posunięcia otrzymanego 7/7 i wysłanego 14/7 wynosi 0 dni.
Zawodnik nie był na urlopie w dniu 6/7, więc czas namysłu nad posunięciem, na
które nie odpowiedziano w dniu 6/7 wynosi co najmniej 1 dzień, jednakże
odpowiedź w dniu 14/7 jest podobna do wysłania pierwszego posunięcia w dniu
rozpoczęcia turnieju, i dlatego nie ma zużytego czasu. Należy mieć na uwadze, że czas namysłu nad posunięciem
nadal płynie podczas urlopu przeciwnika. |
b. |
Przed rozpoczęciem urlopu, zawodnicy są zobowiązani do powiadomienia o
nim przeciwników i sędziego. |
b. |
[Drużynowe] Przed rozpoczęciem urlopu,
zawodnicy są zobowiązani do powiadomienia o nim przeciwników i sędziego (za
pośrednictwem kapitana drużyny). |
9) |
Wycofanie |
a. |
W przypadku wycofania się lub śmierci zawodnika, sędzia decyduje o
ewentualnym anulowaniu wszystkich partii zawodnika, bądź też o przekazaniu do
oceny niezakończonych partii względnie uznaniu ich za przegrane. Aby zapewnić konsekwencję w podejściu do wycofania się,
wszyscy sędziowie powinni stosować następujący schemat. Po pierwsze, określić
czy wniosek o wycofanie się spełnia kryteria dla „uzasadnionego wycofania
się” ujęte w Przepisach turniejowych pkt.8.2. • Następnie, jeśli wycofanie się jest uznane za
milczące lub nieuzasadnione, wszystkie trwające partie wycofującego się
zawodnika zalicza się jako przegrane. • Jednakże, jeśli wycofanie się jest uzasadnione,
wykonano średnio 25 posunięć lub więcej w partiach wycofującego się
zawodnika, lub którakolwiek z jego partii już się zakończyła, wszystkie
trwające jego partie podlegają ocenie, w przeciwnym razie wszystkie jego
partie zostaną anulowane. W razie, gdy wycofanie się następuje we wczesnym etapie
turnieju, i przez to partie powinny zostać anulowane, organizator turnieju
może zdecydować o zastąpieniu wycofującego się zawodnika. |
a. |
[Drużynowe] W przypadku wycofania się lub śmierci
zawodnika, sędzia wzywa kapitana do wyznaczenia zastępstwa w ciągu 2 miesięcy. [Drużynowe]: Zastępujący zawodnik kontynuuje
partię od pozycji osiągniętej przez poprzedniego zawodnika. |
b. |
[Drużynowe] Zastępujący zawodnik może być zmuszony
wystartować z pierwszym przekroczeniem czasu. Nowy zawodnik rozpoczyna gę w
terminie wyznaczonym przez sędziego. [Drużynowe]: W przypadku zastępstwa, urlop
jest zwykle dziedziczony po poprzedniku. Jednakże, jeśli prowadzi to do
jawnej niesprawiedliwości dla zastępującego zawodnika, sędzia ma prawo
udzielić urlopu z powodów zwykle nie akceptowanych. |
c. |
[Drużynowe]: Jeśli kapitan drużyny nie jest
w stanie uzyskać dokumentacji od zawodnika zastępowanego, dostarcza ją
kapitan drużyny przeciwnej. |
d. |
[Drużynowe]: Jeśli zastępca nie może być wyznaczony, to
sędzia podejmuje decyzję zgodnie z pkt. 8.3. przepisów turniejowych. |
e. |
[Drużynowe]: Drużyna może wymienić najwyżej 50% swojego
podstawowego składu w przypadkach wycofań i dokonać tylko jednej zmiany na
szachownicy. Nie ma ograniczeń w przypadkach śmierci zawodnika. |
10) |
Ocena |
a. |
Jeśli partia nie została zakończona do dnia zamknięcia turnieju lub w
przypadku usprawiedliwionego wycofania sędzia przystępuje do procedury oceny. Wytyczne do oceny [partii] znajdują się w Podręczniku
sędziego, rozdział [2.4.3.3]. |
11) |
Ocena na podstawie bazy końcówek |
a. |
ICCF uznaje niektóre bazy końcówek jako podstawę do ważności reklamacji
wygranej/ remisu/ przegranej w pozycji możliwej do rozwiązania za pomocą bazy
końcówek firmy Convekta Ltd, która rozwiązuje wszystkie pozycje liczące nie
więcej niż 6 bierek. Uznawana baza końcówek dostępna będzie na serwerze ICCF. |
b. |
Jeśli baza końcówek pokazuje wygraną nie ma zastosowania zasada 50
posunięć bez bicia lub ruchu pionem i wygrana zostanie odnotowana. W przypadku, gdy pozycja nie ma rozwiązania w uznanej
przez ICCF bazie końcówek obowiązuje zasada 50 posunięć bez bicia lub ruchu
pionem opisana w przepisach FIDE. Nawet jeśli rozwiązanie pozycji powstanie
zaraz po 50 posunięciu. W sytuacji powstania wygranej pozycji przed upływem
zasady 50 posunięć wygrana zostanie przyznana. |
c. |
Aby uzasadnić reklamację należy wysłać do sędziego stosowną informację. |
c. |
[Drużynowe]: Aby uzasadnić reklamację należy wysłać do
kapitana drużyny stosowną informację. Z kolei kapitan drużyny informuje
sędziego. |
12) |
Weryfikacja wyników |
a. |
Obaj zawodnicy są zobowiązani do wysłania do sędziego wyniku i czytelnego
zapisu partii [w miarę możliwości w pliku PGN] natychmiast po jej
zakończeniu. Nie jest konieczne ujmowanie rejestru wszystkich dat w
tym sprawozdaniu. Zapis partii należy wysłać w formacie PGN lub notacji
cyfrowej. Proszę zauważyć, że wymaga się od OBU zawodników przesłania do sędziego
informacji o wyniku partii. Jest bardzo wskazane przesłanie zapisu partii w
formacie PGN za pośrednictwem poczty elektronicznej (email). |
a. |
[Drużynowe]: Obaj zawodnicy są zobowiązani do wysłania
do sędziego (za pośrednictwem kapitana drużyny) wyniku i czytelnego zapisu
partii [w miarę możliwości w pliku PGN] natychmiast po jej zakończeniu. |
b. |
Wynik zostaje oficjalnie uznany tylko po otrzymaniu zapisu partii. Jeśli tylko jeden zawodnik informuje o wyniku partii a
jego przeciwnik tego nie uczyni, sędzia odnotowuje taki wynik! |
c. |
Brak zapisu od obu zawodników może spowodować uznanie partii, jako
obustronnie przegranej. |
c. |
[Drużynowe]: Brak zapisu od obu kapitanów może
spowodować uznanie partii, jako obustronnie przegranej. |
13) |
Orzeczenia i odwołania |
a. |
Sędzia może ukarać lub zdyskwalifikować zawodników, którzy łamią przepisy
i |
b. |
decyduje o każdej kwestii nie ujętej w niniejszych przepisach zgodnie z
zasadami zawartymi w przedmowie do Przepisów FIDE. |
c. |
W ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji sędziego,
każdemu zawodnikowi przysługuje prawo do złożenia odwołania do sędziego
drugiej instancji [przewodniczącego odpowiedniej Komisji Apelacyjnej ICCF],
którego orzeczenie jest ostateczne. |
c. |
[Drużynowe]:W ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji
sędziego, każdemu zawodnikowi przysługuje prawo złożenia odwołania (za
pośrednictwem kapitana drużyny) do sędziego drugiej instancji
[przewodniczącego odpowiedniej Komisji Apelacyjnej ICCF], którego orzeczenie
jest ostateczne. |
B |
Przepisy gry SERWER (oraz wytyczne -
kursywą) |
|
|
1) |
Gra i nadzór |
a. |
Partie powinny być rozgrywane zgodnie z „Przepisami Gry FIDE”, z
wyjątkiem artykułów, które zostały specjalnie zmodyfikowane dla gry
korespondencyjnej w niniejszym regulaminie [lub innych przepisach ICCF]. Przepisy FIDE można znaleźć pod adresem: http://www.fide.com/fide/handbook.html?id=124&view=article . Najważniejszą różnicą jest to że w razie wygranej na
podstawie uznanej przez ICCF bazy końcówek nie ma zastosowania zasada 50
posunięć bez bicia lub ruchu pionem. |
b. |
Za prowadzenie turnieju i przebieg partii jest odpowiedzialny wyznaczony
sędzia. |
c. |
[Drużynowe] Każda drużyna posiada kapitana, który w
imieniu zawodników utrzymuje stały kontakt z sędzią. [Drużynowe]: Zawodnicy kontaktują się z
kapitanem drużyny zamiast sędzią, chyba że kapitan drużyny jest nieosiągalny
w czasie rozpatrywanej sytuacji. |
d. |
[Drużynowe] W przypadkach nieporozumień między
zawodnikami kapitanowie drużyn powinni próbować rozwiązać problem przed
wysłaniem sprawy do sędziego. |
e. |
Partie rozgrywane są za pośrednictwem serwera ICCF.
Jeśli zawodnik z jakiejkolwiek przyczyny utraci dostęp do internetu i
niemożliwe jest ponowne ustanowienie połączenia w ciągu 30 dni, to zawodnika
uważa się za takiego, który wycofał się z turnieju. Okres 30 dni jest
dozwolony raz w roku kalendarzowym. |
f. |
Wyniki partii, a także ich przebieg do ich normalnego zakończenia, są automatycznie
zapisywane a sędzia jest informowany poprzez system. W każdym innym przypadku
zawodnicy są odpowiedzialni za składanie reklamacji lub kontakt z sędzią w
celu rozstrzygnięcia problemów lub sporów. |
f. |
[Drużynowe]: Wyniki partii, a także ich przebieg
do ich normalnego zakończenia, są automatycznie zapisywane a sędzia jest
informowany poprzez system. W każdym innym przypadku kapitanowie drużyn są
odpowiedzialni za składanie reklamacji lub kontakt z sędzią w celu
rozstrzygnięcia problemów lub sporów. |
g. |
Przepisy te mają zastosowanie we wszystkich turniejach (turniejach
drużynowych) granych za pośrednictwem serwera ICCF, o ile regulaminy
turniejowe lub komunikaty startowe nie stanowią inaczej. |
2) |
Korespondencja |
a. |
Wszystkie posunięcia wykonuje się poprzez ich zatwierdzenie na serwerze
ICCF. |
b. |
System strony internetowej serwera ICCF generuje natychmiast wiadomość
elektroniczną (na podany wcześniej adres e-mail) powiadamiającą przeciwnika o
wykonanym posunięciu oraz innych istotnych informacjach. |
c. |
Zawodnicy są odpowiedzialni za monitorowanie na serwerze ICCF przebiegu
swoich partii oraz zużytego w nich czasu. Liczenie czasu rozpoczyna się, gdy posunięcie
przeciwnika jest zatwierdzone na serwerze i kończy się, gdy zawodnik
zatwierdzi swoją odpowiedź (urlop nie jest wliczany). |
3) |
Brak odpowiedzi |
a. |
W przypadku, gdy zawodnik nie wykona posunięcia w ciągu 14 dni, system
strony internetowej serwera ICCF generuje automatycznie ponaglenie na podany
adres e-mail. Kolejne ponaglenie jest generowane po 28 dniach. Ostateczne
ponaglenie jest generowane (również automatycznie) po 35 dniach braku
odpowiedzi od zawodnika. |
b. |
W przypadku, gdy do zawodnika zostało wysłane ostateczne ponaglenie po
upływie 35 dni, musi on albo wykonać posunięcie albo zgłosić do sędziego i
swojego przeciwnika chęć kontynuowania gry przed upływem 5 dni od tego
ponaglenia. Partia, w której zawodnik nie wykona posunięcia albo nie zgłosi
deklaracji kontynuowania gry w ciągu 40 dni od czasu ostatniego posunięcia,
może zostać uznana przez sędziego za przegraną. Partia może być uznana przez sędziego za przegraną,
jeśli zawodnik w ciągu 40 dni nie wykona posunięcia lub w inny sposób nie
poinformuje o swojej intencji kontynuowania gry. Jest rzeczą sędziego
określić przyczynę zwłoki i wydać stosowne orzeczenie. Należy zwrócić uwagę,
że partia może być orzeczona jako przegrana przez zawodnika, który milczał
ponad 40 dni, pomimo że ma wystarczający zapas czasu, aby nie przekroczyć
czasu namysłu. Sędzia zazwyczaj odnotowuje przegraną zawodnika, który milczał
przez 40 dni (nie licząc urlopów) a który nie powiadomił sędziego i
przeciwnika o zwłoce. |
b. |
[Drużynowe]: W przypadku, gdy do zawodnika zostało
wysłane ostateczne ponaglenie po upływie 35 dni, musi on albo wykonać
posuniecie albo zgłosić do sędziego (za pośrednictwem kapitana drużyny) i
swojego przeciwnika chęć kontynuowania gry przed upływem 5 dni od tego
ponaglenia. Partia, w której zawodnik nie wykona posunięcia albo nie zgłosi
deklaracji kontynuowania gry w ciągu 40 dni od czasu ostatniego posunięcia,
może zostać uznana przez sędziego za przegraną. [Drużynowe]: Sędzia zazwyczaj odnotowuje
przegraną zawodnika, który milczał przez 40 dni (nie licząc urlopów) a
którego kapitan drużyny nie powiadomił sędziego i kapitana drużyny przeciwnej
o zwłoce. |
4) |
Posunięcia i proponowane warianty |
a. |
W partiach granych za pośrednictwem serwera nie dopuszcza się
proponowania wariantów. W partiach rozgrywanych za pośrednictwem serwera nie
jest możliwe proponowanie wariantów, chyba że komunikat turniejowy określa to
wyraźnie. |
5) |
Zapisy partii, informacje i sprawozdawczość |
a. |
Cała korespondencja dotycząca gry, zapis partii i rejestr dat przechowywane
są na serwerze ICCF do końca turnieju i są dostępne dla sędziego, w
zależności od potrzeb. Nie jest konieczne osobno informować sędziego o zmianie
adresu poczty elektronicznej. Wystarczy dokonać zmiany na serwerze w swoich
osobistych ustawieniach. Do kontaktów z sędzią należy używać opcji poczty
elektronicznej [z rozwijanego menu w oknie partii]. |
b. |
Dla bezpieczeństwa zawodnik jest zobowiązany przechowywać zapis partii i
rejestr czasów zużytych przez obu zawodników do chwili zakończenia partii,
np. w postaci wiadomości elektronicznych (opisanych w pkt.2b, a na żądanie
sędziego musi przesłać mu posiadane informacje. |
c. |
Zawodnik, który nie odpowiada sędziemu na pytania, może zostać uznany za
takiego, który wycofał się z turnieju. |
d. |
Wszelkie zmiany stałego adresu oraz adresu poczty elektronicznej należy
aktualizować w swoich ustawieniach osobistych systemu (strony internetowej
serwera ICCF). |
d. |
[Drużynowe]: Adresy te są udostępniane jedynie dla
biura turniejowego, kapitana drużyny oraz sędziego. |
e. |
O każdej nieprawidłowości w grze, zaistniałej między zawodnikami, należy
niezwłocznie powiadomić sędziego. Rozsądne jest rozwiązywanie drobnych sporów bez
angażowania sędziego. Z reguły, gdy wymiana korespondencji nie pozwala na
rozwiązanie problemu, jest to czas, kiedy należy zwrócić się do sędziego.
Poważniejsze spory muszą być niezwłocznie kierowane do sędziego. |
e. |
[Drużynowe]: O każdej nieprawidłowości w grze,
zaistniałej między zawodnikami, należy niezwłocznie powiadomić sędziego za pośrednictwem
kapitana drużyny. [Drużynowe]: Rozsądne jest rozwiązywanie
drobnych sporów bez angażowania kapitana drużyny. Z reguły, gdy wymiana
korespondencji nie pozwala na rozwiązanie problemu, jest to czas, kiedy
należy zwrócić się do kapitana drużyny. Poważniejsze spory muszą być
niezwłocznie kierowane do kapitana drużyny. |
f. |
Sędzia i przeciwnicy muszą być niezwłocznie poinformowani, jeśli zdarzą
się istotne uchybienia w pracy sprzętu lub oprogramowania. |
f. |
[Drużynowe]: Sędzia za pośrednictwem kapitana drużyny
musi być niezwłocznie poinformowany, jeśli zdarzą się istotne uchybienia w
pracy sprzętu lub oprogramowania. |
6) |
Czas do namysłu i kary |
a. |
Każdemu zawodnikowi przysługuje 50 dni namysłu na każde 10 posunięć,
chyba że warunki turnieju określają inne tempo gry. Oznacza to, że nie można zużyć więcej niż 50 dni na
pierwsze 10 posunięć, 100 na pierwsze 20 posunięć itd. bez przekroczenia
czasu namysłu. |
b. |
Czas zużyty na posunięcie liczony jest w pełnych dniach (okresy 24-godzinne). Zawodnik ma 24 godziny namysłu na odpowiedź zanim serwer ICCF naliczy 1
(jeden) dzień namysłu na jego zegarze. Czas namysłu naliczony zawodnikowi w odpowiedzi na ruch jest liczony w
pełnych dniach – do 20 dnia, a podwójnie każdy dzień powyżej 20 dnia. Na
przykład, zawodnikowi, który zużył co najmniej 23 dni namysłu (ale jeszcze
nie 24 dni), zostanie naliczone 26 dni namysłu na jego zegarze. Po osiągnięciu kontroli czasu czas pozostający na zegarze zawodnika jest
przesuwany do przodu. Zarówno czas na odpowiedź jak i ogólny czas namysłu
jest zatrzymywany podczas urlopu zawodnika. Czas liczony jest w dniach, nie w godzinach, minutach
czy sekundach. Tak długo jak pierwsze 24 godziny nie zostały całkowicie zużyte,
czas namysłu wynosi zero dni. Dla kolejnych dni stosuje się podobną metodę.
Jednakże, po 20 dniach dodatkowe dni liczy się podwójnie, np. 21 dni liczy
się jako 22 i tak dalej. |
c. |
Podstawą dla daty i czasu serwera ICCF jest czas środkowoeuropejski
(GMT), lub inny czas centralny uzależniony od lokalizacji serwera. |
d. |
Zawodnik, który przekroczył czas do namysłu przegrywa partię. Kiedy przeciwnik przekroczył swój czas [lub przekroczył
40-dni namysłu nad jednym posunięciem], zawodnik powinien wysłać reklamację
do sędziego używając dostępnej opcji na serwerze. Zaleca się reklamować
przekroczenie czasu tak szybko jak tylko ono wystąpi. Jeśli reklamacja nie
zostanie złożona w ciągu 40 dni (nie licząc urlopu) od chwili powstania
przekroczenia czasu partia może być uznana za obustronny walkower (0-0). [Drużynowe]: Kiedy przeciwnik przekroczył swój czas lub
przekroczył 40-dni namysłu nad jednym posunięciem, zawodnik powinien
poinformować kapitana drużyny, który wyśle reklamację do sędziego używając
dostępnej opcji na serwerze. Zaleca się reklamować przekroczenie czasu tak
szybko jak tylko ono wystąpi. Jeśli reklamacja nie zostanie złożona w ciągu
40 dni (nie licząc urlopu) od chwili powstania przekroczenia czasu partia
może być uznana za obustronny walkower (0-0). |
7) |
Urlop |
a. |
Każdy zawodnik ma prawo do 45 dni urlopu łącznie w każdym roku
kalendarzowym. Zwykły urlop może być wzięty z jakiegokolwiek powodu i
w dowolnych częściach, tak aby nie przekroczyć 45 dni w dowolnym roku
kalendarzowym. Należy mieć na uwadze, że czas namysłu nad posunięciem
nadal płynie podczas urlopu przeciwnika. W szczególnych okolicznościach sędzia może udzielić
urlop wstecznie. |
b. |
Zawodnik zamierzający wziąć urlop musi wysłać taką informację do systemu
strony internetowej serwera ICCF z odpowiednim wyprzedzeniem, korzystając z
dostępnych tam narzędzi. Nie jest możliwe wykonywanie posunięć za
pośrednictwem serwera w czasie zgłoszonego urlopu. |
Wycofanie, śmierć, zastępstwo |
|
a. |
W przypadku śmierci zawodnika wszystkie jego niezakończone partie
podlegają ocenie. Jeśli nie zakończył on żadnej partii wszystkie jego partie
zostają anulowane. Aby zapewnić konsekwencję w podejściu do wycofania się,
wszyscy sędziowie powinni stosować następujący schemat. Po pierwsze, określić
czy wniosek o wycofanie się spełnia kryteria dla „uzasadnionego wycofania
się” ujęte w Przepisach turniejowych pkt.8.2. Następnie, jeśli wycofanie się jest uznane za milczące
lub nieuzasadnione, wszystkie trwające partie wycofującego się zawodnika
zalicza się jako przegrane. Jednakże, jeśli wycofanie się jest uzasadnione,
wykonano średnio 25 posunięć lub więcej w partiach wycofującego się
zawodnika, lub którakolwiek z jego partii już się zakończyła, wszystkie
trwające jego partie podlegają ocenie, w przeciwnym razie wszystkie jego
partie zostaną anulowane. W razie, gdy wycofanie się następuje we wczesnym etapie
turnieju, i przez to partie powinny zostać anulowane, organizator turnieju
może zdecydować o zastąpieniu wycofującego się zawodnika. |
b. |
W przypadku wycofania się zawodnika, sędzia podejmuje decyzję zgodnie z
zasadami opisanymi w pkt.8.3. przepisów turniejowych ICCF. |
a. |
[Drużynowe]: W przypadku wycofania się lub śmierci zawodnika
sędzia wzywa kapitana do wyznaczenia zastępstwa w ciągu 2 miesięcy. [Drużynowe]: Zastępujący zawodnik kontynuuje
partię od pozycji osiągniętej przez poprzedniego zawodnika. |
b. |
[Drużynowe]: Zastępujący zawodnik może być zmuszony
wystartować z karą czasową. Nowy zawodnik startuje w terminie wyznaczonym
przez sędziego. [Drużynowe]: W przypadku zastępstwa, urlop
jest [zwykle] dziedziczony po poprzedniku. |
c. |
[Drużynowe]: Jeśli zastępca nie może być
wyznaczony, to sędzia podejmuje decyzję zgodnie z zasadami opisanymi w pkt.8.3.
przepisów turniejowych ICCF. |
d. |
[Drużynowe]: Drużyna może wymienić najwyżej 50% swojego
podstawowego składu w przypadkach wycofań i dokonać tylko jednej zmiany na
szachownicy. Nie ma ograniczeń w przypadkach śmierci zawodnika. |
9) |
Ocena |
|
Jeśli partia nie została zakończona do dnia zamknięcia turnieju lub w
przypadku usprawiedliwionego wycofania sędzia przystępuje do procedury oceny. Wytyczne do oceny [partii] znajdują się w Podręczniku
sędziego, rozdział [2.4.3.3]. |
10) |
Ocena na podstawie bazy końcówek |
a. |
ICCF uznaje niektóre bazy końcówek jako podstawę do ważności reklamacji
wygranej/ remisu/ przegranej w pozycji możliwej do rozwiązania za pomocą bazy
końcówek firmy Convekta Ltd, która rozwiązuje wszystkie pozycje liczące nie
więcej niż 6 bierek. Uznawana baza końcówek dostępna będzie na serwerze ICCF. |
b. |
Jeśli baza końcówek pokazuje wygraną nie ma zastosowania zasada 50
posunięć bez bicia lub ruchu pionem i wygrana zostanie odnotowana. W przypadku, gdy pozycja nie ma rozwiązania w uznanej
przez ICCF bazie końcówek obowiązuje zasada 50 posunięć bez bicia lub ruchu
pionem opisana w przepisach FIDE. Nawet jeśli rozwiązanie pozycji powstanie
zaraz po 50 posunięciu. W sytuacji powstania wygranej pozycji przed upływem
zasady 50 posunięć wygrana zostanie przyznana. |
11) |
Orzeczenia i odwołania |
a. |
Sędzia może ukarać lub zdyskwalifikować zawodników, którzy łamią
przepisy. |
b. |
Sędzia decyduje o każdej kwestii nie ujętej w niniejszych przepisach
[zgodnie z zasadami przedstawionymi w statucie i przepisach turniejowych
ICCF, zasadach postępowania lub przepisach gry FIDE]. |
c. |
W ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji od sędziego, każdemu
zawodnikowi przysługuje prawo złożenia odwołania do sędziego drugiej
instancji [przewodniczącego odpowiedniej Komisji Apelacyjnej ICCF (używając
dostępnych narzędzi na stronie internetowej serwera ICCF)], którego
orzeczenie jest ostateczne. |
c. |
[Drużynowe]:
W ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji od sędziego, każdemu
zawodnikowi przysługuje prawo złożenia odwołania (za pośrednictwem kapitana
drużyny) do sędziego drugiej instancji [przewodniczącego odpowiedniej Komisji
Apelacyjnej ICCF (używając dostępnych narzędzi na stronie internetowej
serwera ICCF)], którego orzeczenie jest ostateczne. |
Powyższe przepisy
gry zostały przyjęte na Kongresie ICCF w Krakowie 2013 i wchodzą w życie z
dniem 01.01.2014.
Ostatnia aktualizacja 01.01.2014