Regulamin nr 3
Przepisy gry korespondencyjnej w indywidualnych turniejach krajowych
granych za pośrednictwem poczty.

1. Gra i nadzór

(A) Partie powinny być rozgrywane zgodnie z "Przepisami Gry FIDE", z wyjątkiem artykułów, które zesłały specjalnie zmodyfikowane dla gry korespondencyjnej w niniejszym regulaminie.
(B) Za prowadzenie turnieju i przebieg partii jest odpowiedzialny wyznaczony sędzia.

2. Korespondencja

(A) Posunięcia powinny być kolejno numerowane i przesyłane.
(B) pełną notacją polską (lub inną wzajemnie uzgodnioną)
(C) na kartkach pocztowych (lub w listach)
(D) zawierających nazwisko, adres i podpis nadawcy oraz
(E) prawidłowe powtórzenie ostatniego posunięcia przeciwnika wraz z potwierdzeniem daty
stempla pocztowego odpowiedzi przeciwnika.
(F) Nadawca powinien również podać
(G) datę doręczenia ostatniego posunięcia przeciwnika i
(H) przewidywaną datę wysłania odpowiedzi.
(I) Brak tych dat, zmusza z kolei odbiorcę do ich określenia w sposób uzasadniony i powiadomienia przeciwnika przy wysyłaniu odpowiedzi.
(J) Jeśli przewidywana data wysłania posunięcia nie jest zgodna z datą stempla pocztowego, to powinna być skorygowana przez odbiorcę przy wysyłaniu odpowiedzi i podana do wiadomości przeciwnikowi.
(K) Czas namysłu na posunięcie (p. art. 6D) oraz łączny powinny być również odnotowane.
(L) Za obopólną zgodą można wysyłać posunięcia pocztą elektroniczną lub faksem, przy jednoczesnym przestrzeganiu niniejszych przepisów.

3. Brak odpowiedzi.

(A) W przypadku nieotrzymania odpowiedzi na posunięcie w ciągu 21 dni, posunięcie oraz dane należy wysłać ponownie przesyłką zwykłą, jednakże pod warunkiem, że nastąpi to natychmiast w momencie powstania takiego obowiązku.
(B) Brak odpowiedzi po dalszych 21 dniach wymaga wysłania kolejnego ponaglenia przesyłką poleconą.
(C) Brak odpowiedzi na ponaglenie dokonane przesyłką poleconą, powoduje konieczność powiadomienia sędziego i załączenia mu recepisu.
(D) Partie, w których przez 6 miesięcy nie zostało wykonane żadne posunięcie, mogą być uznane za przegrane dla zawodników nie mogących się wykazać recepisem.

4. Posunięcie i proponowane warianty.

(A) W żaden sposób nie można cofnąć wysłanego prawidłowego posunięcia (lub wariantu posunięć) - błędny zapis obowiązuje, o ile zapisane posunięcie można wykonać. Dla ważności wysyłanego posunięcia, konieczne jest prawidłowe powtórzenie ostatniego posunięcia przeciwnika.
(B) Nieczytelne lub nieprawidłowe posunięcie powinno być odesłane do nadawcy z prośbą o niezwłoczną korektę, przy czym w grze korespondencyjnej nie obowiązuje zasada "dotknięta idzie".
(C) Czystą kartkę lub kartkę bez własnego posunięcia powinno się traktować jako posunięcie nieczytelne.
(D) Opuszczenie czy też dodanie graficznych znaków szachowych (Jak: szach "+", bicie ":", bicie w przelocie "e.p.", mat "X") jest bez znaczenia i nie ma wpływu na ważność posunięcia.
(E) Proponowany wariant obowiązuje do chwili, w której odbiorca wykona posunięcie różniące się od proponowanego. (Przeciwnikowi można zaproponować określone kontynuacje lub warianty, które może przyjąć w całości lub w części do takiego posunięcia, jakie sam wybierze).
(F) Każde przyjęte posunięcie proponowanego wariantu powinno być prawidłowo powtórzone.
(G) Brak powtórzenia przyjętego wariantu jest traktowany jako posunięcie nieczytelne.

5. Zapisy partii, informacje i sprawozdawczość.

(A) Cała korespondencja dotycząca gry, zapis partii i rejestr dat powinny być przechowywane do końca turnieju i przesłane do sędziego na jego żądanie.
(B) Zawodnik nie odpowiadający sędziemu na pytania, może być traktowany, jako wycofany z turnieju.
(C) Wszelkie zmiany stałego adresu powinny być zgłaszane sędziemu i przeciwnikom.
(D) O każdej nieprawidłowości w grze, zaistniałej między zawodnikami, należy zawiadomić sędziego.

6. Czas do namysłu i kary.

(A) Każdemu zawodnikowi przysługuje 30 dni namysłu na każde 10 posunięć.
(B) Dopuszcza się jednokrotne przekroczenie czasu.
(C) Czas zaoszczędzony przez zawodnika pozostaje do jego dyspozycji w dalszej części partii.
(D) Czas zużyty na posunięcie jest liczony w dniach jako różnica pomiędzy datą stempla pocztowego odpowiedzi, a datą doręczenia ostatniej kartki przeciwnika. (Jest to czas liczony od dnia otrzymania posunięcia do dnia wysłania odpowiedzi, przy czym dmą otrzymania posunięcia nie wlicza się do czasu namysłu, a więc przykładowo czas do namysłu na odpowiedź wysłaną w dniu otrzymania posunięcia przeciwnika wynosi zero dni).
(E) Czas przebiegu korespondencji nie jest wliczany.
(F) Czas namysłu przyjętego wariantu liczy się od dnia doręczenia propozycji do dnia wysłania odpowiedzi na ostatnie przyjęte posunięcie przeciwnika.
(G) Karę 5 dni czasu do namysłu dolicza się zawodnikowi, który wysyła nieczytelne lub nieprawidłowe posunięcie albo nieprawidłowo powtarza ostatnie posunięcie przeciwnika.

7. Przekroczenie czasu.

(A) Reklamacja związana z przekroczeniem czasu powinna być wysłana przeciwnikowi najpóźniej wraz z odpowiedzią na 10-te, 20-te itd. posunięcie.
(B) Pierwsze przekroczenie czasu do namysłu zawodnicy uzgadniają między sobą.
(C) Zawodnik przekraczający czas powinien przy swoim najbliższym posunięciu potwierdzić przekroczenie czasu do namysłu.
(D) O uzgodnionym przekroczeniu czasu reklamujący zawiadamia sędziego, podając od którego posunięcia liczy przeciwnikowi nowy czas. Sędzia nie wysyła już odrębnego pisma zatwierdzającego przekroczenie czasu.
(E) W przypadku nieuzgodnienia przekroczenia czasu obaj zawodnicy obowiązani są przesłać sędziemu w ciągu 14 dni od daty otrzymania reklamacji (lub odpowiednio odmowy potwierdzenia przekroczenia czasu) całą korespondencję przeciwnika z zestawieniem zużytego czasu. Brak uwag w tym terminie może być podstawą uznania przez sędziego reklamacji za uzasadnioną (lub powodem do jej odrzucenia).
(F) Po uzgodnieniu lub zaliczeniu pierwszego przekroczenia czasu do namysłu, czas zawodnikowi, który go przekroczył, liczy się od nowa.
(G) Zawodnik, który przekroczył czas do namysłu po raz drugi, przegrywa partię.
(H) Jeśli sędzia oddali reklamację, uznając ją za bezpodstawną, może postanowić, że kolejna reklamacja złożona prze tego zawodnika i dotycząca tej samej kontroli 30 dni na 10 posunięć, nie będzie przyjęta.

8. Urlop.

(A) Każdy zawodnik ma prawo wystąpić o urlop nie przekraczający łącznie 30 dni w roku kalendarzowym.
(B) Przed rozpoczęciem urlopu, zawodnicy są zobowiązani do powiadomienia przeciwników i sędziego.
(C) Sędzia może zwiększyć dodatkowy urlop do 30 dni rocznie. W szczególnych przypadkach urlop może być zgłoszony po fakcie, istnieje też możliwość jego wydłużenia.
(D) Jeśli zawodnik wyśle posunięcie w czasie swojego urlopu, automatycznie anuluje pozostałą część urlopu dla tej partii. Od tego momentu czas do namysłu liczy się normalnie.
(D) - Wysłanie posunięcia w czasie urlopu nie powoduje jego przerwanie.

9. Wycofanie.

W przypadku wycofania się lub śmierci zawodnika, sędzia decyduje o ewentualnym anulowaniu wszystkich partii zawodnika, bądź też o przekazaniu do oceny niezakończonych partii, względnie uznaniu ich za przegrane.

10. Ocena.

(A) Jeśli partia nie została zakończona do dnia zamknięcia turnieju, obaj zawodnicy winni w ciągu 30 dni przesłać sędziemu zapis partii,
(B) aktualną pozycję i
(C) wniosek o przyznanie wygranej lub remisu, który może być poparty analizą.
(D) Zawodnicy, którzy nie dołączą analizy, tracą prawo do złożenia odwołania od decyzji sędziego.
(E) Sędzia zawiadamia obu zawodników o decyzji podjętej przez oceniającego partię i jednocześnie informuje zawodników o ewentualnej możliwości złożenia odwołania.

11. Ocena i odwołania.

(A) Każde odwołanie od decyzji oceniającego musi być wysłane do sędziego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia,
(B) na co sędzia winien uzyskać orzeczenie od innego oceniającego i zawiadomić o rezultacie obu zawodników. Orzeczenie to jest ostateczne i kolejne odwołania nie będą przyjmowane.
(C) Do odwołania można dołączyć dodatkowe analizy.

12. Weryfikacja wyników.

(A) Obaj zawodnicy są zobowiązani do wysłania do sędziego wyniku i czytelnego zapisu partii natychmiast po jej zakończeniu.
(B) Wynik zostaje oficjalnie uznany tylko po otrzymaniu zapisu partii.
(C) Brak zapisu od obu zawodników może spowodować uznanie partii jako obustronnie przegranej.

13. Decyzje i odwołania.

(A) Sędzia może ukarać lub zdyskwalifikować zawodników, którzy łamią przepisy i
(B) decyduje o każdej kwestii nie ujętej w niniejszych przepisach.
(C) W ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji od sędziego, każdemu zawodnikowi przysługuje prawo złożenia odwołania od sędziego drugiej instancji, którego orzeczenie jest ostateczne.

xxxxxxxxxxxxxxx

Powyższy Regulamin nr 3 został przyjęty na XV Walnym Zjeździe Delegatów Komisji Szachowej Gry Korespondencyjnej w Wiśle w dniach 17-18 października 1998 r. i zastąpił Regulamin nr 3 zatwierdzony przez VIII Zjazd Działaczy KSzGKPZSzach w Spale 23-24 października 1982 r.

Nowy Regulamin nr 3 obowiązuje dla rozgrywek krajowych rozpoczynających się począwszy od 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w przepisach

Nowy Regulamin nr 3 oparto na "Przepisach gry" ICCF przyjętych na Kongresie ICCF w Bad Neuenahr w 1996 r. i obowiązujących w turniejach ICCF rozpoczynających się począwszy od 1.4.1997.
Ze względów oczywistych pominięto przesyłki lotnicze oraz przesyłki dostarczane za pokwitowaniem. Jedyną istotną różnicę stanowi § 7 związany z przekroczeniem czasu. W przepisach ICCF reklamację składa się sędziemu, a w regulaminie nr 3 - przeciwnikowi. W przepisach ICCF sędzia informuje obu zawodników o podjętej decyzji, a w regulaminie nr 3 sędzia tylko odnotowuje fakt uzgodnionej reklamacji. Pewne różnice dotyczą także § 3, który w wydaniu krajowym jest znacznie prostszy, z uwagi na określony i krótki średni czas przebiegu korespondencji.
W starym Regulaminie nr 3
§ 3.5b - data otrzymania. W nowym regulaminie użyto słowa "doręczenia". Intencją było, by zawodnicy nie podawali daty otrzymania posunięcia od przeciwnika, lecz ma to być data doręczenia na ich adres. Zdarzało się bowiem, że nie biorąc urlopu zawodnik wyjeżdżał z domu i podawał datę otrzymania po powrocie, gdy rzeczywiście otrzymywał przesyłkę. To samo dotyczy odbioru przesyłki ze skrytki pocztowej.
§ 3.20 - w przypadku nieuzasadnionej różnicy między czasem przebiegu korespondencji podawanej przez jednego z przeciwników, a jej przeciętnym przebiegiem w tym kierunku, przyjmowano przeciętny czas korespondencji. Teraz nie ma takiej interpretacji.
§ 3.22 - czas namysłu ponad 10-dniowego bez uprzedzenia liczono podwójnie. Ten przepis już nie obowiązuje.
§ 3.33 - w przypadku braku odpowiedzi należało wysłać przeciwnikowi monit polecony po 18 dniach, a po kolejnych 20 dniach można było zgłosić sędziemu wniosek o wygraną. Sędzia miał prawo bez żądania wyjaśnień (!) od zawodnika przerywającego grę uznać jego partię za przegraną. Teraz te sprawy dokładnie reguluje nowy § 3. Nie ma potrzeby wysyłania od razu monitu poleconego, przyjęto monit przyjacielski.
§ 3.34 - na list polecony w sprawie nieotrzymania posunięcia należało odpowiedzieć również listem poleconym. To już nie obowiązuje (p. § 3).
§ 3.38 - zapis partii zakończonej przesyłał zwycięzca, a w przypadku remisu grający białymi. Teraz obaj zawodnicy są zobowiązani do przesłania zapisu partii.
§ 3.45 - zalecano zawiadomić o urlopie przesyłką poleconą, jeśli ta wiadomość nie była przesyłana łącznie z posunięciem. Ten paragraf już nie obowiązuje.
§ 3.50 - po zakończeniu turnieju zawodnik miał 10 dni czasu na wysłanie dokumentów związanych z oceną partii. Teraz ten czas zwiększył się do 30 dni.
§ 3.55 - odwołanie od oceny należało wysłać w ciągu 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia. Teraz ten czas zwiększył się do 14 dni.
ICCF zaleca ponadto zwrócenie uwagi na §§ 2K, 5D, 7H i 8C.

UWAGA:

Punkt 8(D) dotyczący urlopu - ANULOWANY.
Nowe brzmienie:
8 (D) - Wysłanie posunięcia w czasie urlopu nie powoduje jego przerwanie.